Na webových stránkách Ministerstva financí Číselník mimořádných událostí | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz) byla s platností od 13. 9. 2024 vyhlášena a zveřejněna mimořádná událost č. 02 – Povodně 2024. Od tohoto okamžiku obce, kraje a dobrovolné svazky obcí veškeré výdaje, případně příjmy a přijaté půjčené peněžní prostředky související s touto mimořádnou událostí sledují a vykazují pod MU 02.
Pod touto mimořádnou událostí budou sledovány zejména výdaje, případně příjmy a přijaté půjčené peněžní prostředky obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí souvisejících s odstraňováním následků škod způsobených tlakovou níží Boris (např. v důsledku povodní, větru, sesuvy půdy atd.), a to bez ohledu na skutečnost, zda v kraji byl vyhlášen stav nebezpečí, či nikoliv.
Pod mimořádnou událostí 02 – Povodně 2024 jsou sledovány zejména výdaje na nákupy (např. opravy, pořízení věcí a ostatních služeb), transfery (např. poskytnuté a přijaté peněžní dary postiženým obcím, peněžní dary občanům) nebo půjčené peněžní prostředky (např. přijaté návratné finanční výpomoci) realizované za účelem předcházení a odstraňování následků škod. Předcházením následků škod pro tyto účely sledování MU se rozumí výdaje přímo související se zabráněním následků škod způsobených tlakovou níží Boris (např. pořízení pytlů s pískem), nikoliv následá realizace protipovodňových opatření, např. za účelem předcházení budoucích povodňových situací.
Třídění výdajů, případně příjmů a půjčených peněžních prostředků z hlediska jejich druhu bude prováděno v souladu s obsahovou náplní jednotlivých položek rozpočtové skladby, viz Pokyn k postupu podle vyhlášky MF č. 412/2021 Sb., o rozpočtové skladbě, verze od 1.7.2024 | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz). V případě odvětvového třídění bude postupováno v souladu s obsahovou náplní jednotlivých paragrafů, přičemž paragraf 5213 – Krizová opatření bude použit pouze v souladu s jeho obsahovou náplní:
„Tento paragraf používají jen kraje a obce, které na něj zařazují výdaje potřebné k zajištění přípravy na krizové situace a na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků podle § 25 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 430/2010 Sb., a to rozpočet těchto výdajů i skutečné výdaje. Rozpočet těchto výdajů (rezerva na krizová opatření) kraje a obce v druhovém třídění zařazují na položku 5903. Ústřední orgány státní správy tyto výdaje i jejich rozpočet zařazují v odvětvovém třídění na příslušné paragrafy oddílu 52 a jako celek na dílčí průřezový ukazatel 34.“.
Ustanovení § 25 zákona č. 240/2000 Sb.:
„Finanční zabezpečení krizových opatření na běžný rozpočtový rok se provádí podle zvláštního právního předpisu (např. zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Za tímto účelem
a) ministerstva a jiné ústřední správní úřady v rozpočtu své kapitoly a kraje a obce ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují objem finančních prostředků potřebný k zajištění přípravy na krizové situace; kraje a obce dále ve svém rozpočtu na příslušný rok vyčleňují účelovou rezervu finančních prostředků na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků,
(…)“.
Krizovým opatřením organizační nebo technické opatření určené k řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje do práv a povinností osob.
Krizovou situací mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému 2), narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“).